Tryb pilny

Na stronie internetowej Sejmu opublikowany został rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (tekst dostępny tutaj). Głównym celem projektu jest uchylenie – jeszcze przed wejściem w życie! – niektórych rozwiązań wprowadzonych ustawą z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr  136, poz. 959). W skrócie wygląda to tak, że rząd próbuje obecnie nie dopuścić do wejścia w życie instytucji tzw. awansu poziomego, polegającego na wprowadzeniu dodatkowych stanowisk sędziowskich: sędziego sądu okręgowego w sądzie rejonowym oraz sędziego sądu apelacyjnego w sądzie okręgowym.

Wprowadzenie dwóch nowych stanowisk sędziowskich – jak wskazywano w uzasadnieniu ustawy wdrażającej to rozwiązanie – stanowić miało „jedyny instrument swoistego nagradzania sędziów nienagannie wykonujących swoje obowiązki, nieaspirujących z różnych przyczyn do sądów wyższych, przy uwzględnieniu przyjętej zasady rezygnacji z nagród, czy innych, powszechnie stosowanych w stosunkach pracy form nagradzania pracowników”. Teraz koncepcja uległa zmianie – dwóch nowych stanowisk sędziowskich ma nie być. Projektowi rządowemu nadano charakter pilny.

Pomysł zlikwidowania dwóch nowych stanowisk sędziowskich uważam za racjonalny. Wątpliwości budzi jednak tryb w jakim to się odbywa. Konstytucja (art. 123) wskazuje, że tryb pilny jest konstytucyjnie dopuszczalnym trybem procedury ustawodawczej, który może być zastosowany z zachowaniem szczególnych warunków. Warunki to może zdefiniować w ten sposób:
1) tzw. klauzulę pilności może nadać projektowi wnoszonemu przez siebie tylko Rada Ministrów;
2) nie może być uznany za pilny projekt dotyczący ustaw podatkowych, ustaw dotyczących wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej, Sejmu, Senatu oraz organów samorządu terytorialnego, ustaw regulujących ustrój i właściwość władz publicznych, a także kodeksów;
3) postępowanie powinno przebiegać zgodnie z wymogami określającymi odrębności takiego postępowania w Regulaminie Sejmu (art. 71-80) oraz Senatu (art. 71);
4) termin rozpatrzenia ustawy przez Senat wynosi 14 dni;
5) termin podpisania ustawy przez Prezydenta RP wynosi 7 dni.

Władza sądownicza bez wątpienia wchodzi w skład władz publicznych (tzw. trzecia władza). Uchylane przepisy dotyczą zaś utworzenia nowych stanowisk sędziowskich – można więc zasadnie argumentować, iż rządowy projekt dotyczy „ustroju władz publicznych” w rozumieniu art. 123 konstytucji.

Odpowiedzi: 27 to “Tryb pilny”

  1. Olgierd Says:

    Ciekawe czy ktoś to zaskarży — jakby co 😉

  2. zeen Says:

    Czyli niby dobrze, ale do du….y.
    No to trzeba popracować nad odzyskaniem trybu pilnego 🙂

  3. Quake Says:

    @Olgierd: jeśli już to chyba tylko KRS 😉

    @zeen: odzyskanie powinno nastąpić oczywiście w trybie pilnym 🙂

  4. allla Says:

    Quake,
    dzięki! Juz się dzieje.

  5. zeen Says:

    Quake,
    to Ty z interesami do stolycy a sabat przy okazji… 😉

  6. Quake Says:

    Jak już się człowiek raz na jakiś czas wyrwie do stolycy to trzeba oddać cesarzowi co cesarskie 😉

  7. allla Says:

    zeen! Sabat?! Czy ja dobrze czytam?!

  8. zeen Says:

    allla,
    coś Ci się pomyliło, napisałem Zjazd….

  9. Quake Says:

    Miejmy nadzieję, że nie zajazd…

  10. allla Says:

    zeen, przeczytałam jeszcze raz. Masz rację, zlot jak byk!:lol: Przypomiało mi się. Na maturze miałam kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem… 😆

  11. zeen Says:

    Allle jak będziecie przechodzić przez Stare Miasto, to możecie przy okazji pozamiatać…. 😆

  12. allla Says:

    Dobrze, zeen. Pozamiatamy, aczkolwiek nad biurkiem mam przymocowany artykuł zatytułowany „Sprzątanie wpędza w depresję”.:lol:

  13. allla Says:

    A tego chyba nie chcesz?!

  14. zeen Says:

    No wiesz, Holendrzy jakoś sobie radzą….

  15. allla Says:

    zeen, taką fajną mam dla Ciebie odpowiedź, ale wiesz, tu jakies nieprzebrane tłumy by ją przeczytały, więc zmilczę…

  16. zeen Says:

    Allle ma maila, więc wal!

  17. allla Says:

    zeen, No… nie… jakoś tak… Wpadać do kogoś mailem, bez uprzedzenia… To nie ja.

  18. zeen Says:

    Allleż proszę, zapraszam 🙂
    Będę zaszczycony 🙄

  19. a cappella Says:

    😉

  20. foma Says:

    …zaszczucony…

  21. Quake Says:

    foma: to od „zaszczuć”? 😉

  22. Alla Says:

    Quake, wyjasnij mi. Jesli jestem zalogowana np. u Ciebie, to znaczy, że ty i kazdy kto zechce ma poprzez link, który wstawia się przy słowach „jesteś zalogowany jako” dostęp do mojego panelu administracyjnego?! Bo będąc u Ciebie kliknęłam w to i znalazłam się na moim panelu. a nie na stronie z wpisami. I podobną rzecz zauważyłam u Torlina, a u Pani Doroty nic takiego nie ma.

  23. Alla Says:

    Nie, no ja sobie z tym nie dam rady! Teraz wpisuje mnie przez dwa „l” i nie podświetla. I zniknęło to, co prowadziło do mojego panelu administracyjnego. A wcześniej jeszcze część nagłówka zmieniło mi na niebiesko, a część na zdjęcie. Chyba jutro to wszystko wykasuję. No sama nie wiem o co w tym chodzi.

  24. Quake Says:

    Alla, nikt poza tobą nie może się zalogować na twojego bloga. No chyba, że ujawnisz jakiego hasła używasz 😉

    Na niektórych blogach jest wyłączona możliwość śledzenia ze swojego panelu administracyjnego komentarzy wpisywanych na innym blogu. Tak właśnie jest na blogach „Polityki”. Innymi słowy trzeba wejście na takiego bloga, żeby zobaczyć co tam inni za komentarze napisali.

  25. Alla Says:

    Dzięki. O to chodzi – u Pani Doroty wszystko było OK, wchodziłam do mojego wpisu, ale z twojej strony i z Torlina? Wczoraj już pokasowałam te dziwne linki. Dzięki.

  26. Alla Says:

    I tyle czasu nad tymi zabawami ttracę, że aż się wczoraj wkurzyłam.

  27. Quake Says:

    Grunt, że nick znowu podświetlony 🙂

Skomentuj

