Przesłanie

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wręczył dziś akt powołania na stanowisko Prezesa Trybunału Konstytucyjnego Bohdanowi Zdziennickiemu. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej odebrał również ślubowanie od nowo wybranego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej sędziego Trybunału Konstytucyjnego Stanisława Biernata, którego rozpoczyna się z dniem 26 czerwca 2008r. Podczas uroczystości Prezydent RP powiedział m.in.:

Szanowni Państwo, artykuł 194 ustęp 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej przewiduje, że zarówno Prezesa jak i Wiceprezesa Trybunału powołuje Prezydent Rzeczypospolitej spośród kandydatów, nie jest powiedziane ilu, których przedstawia Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Nie kryję, że tą normę traktuję jako normę o charakterze materialnym, a więc zapewniającą istotny wybór Prezydentowi. Prezydent Rzeczypospolitej jest jej najwyższym przedstawicielem. Jego funkcje są ponadpartyjne, związane z reprezentowaniem całego państwa i tego w najmniejszym stopniu nie chcę kwestionować, ale na prezydenta wybiera się człowieka, który ma na ogół jakiś życiorys, świat z którego się wywodzi i na ogól jest już politykiem o pewnym doświadczeniu, tak przynajmniej było w moim przypadku. Dlatego też oczekiwałem i będę oczekiwał prawa do wyboru w tej sprawie. Teraz dokonałem wyboru między dwoma kandydatami, z których różnica głosów była 1-3-12. Dokonałem go w sposób świadomy, choć nie bez długiego zastanowienia. Gratuluję Panu Prezesowi, życzę owocnej współpracy, bo przecież praca Prezesa to praca kolektywna, dochodzenie do wspólnego zdania między grupą ludzi, którzy są indywidualnościami. Myślę, że to zadanie Pan Prezes jak najlepiej spełni. Chciałem też powiedzieć, że nie tylko ja, ale i mój poprzednik traktował artykuł 194 ustęp 2 Konstytucji jako normę materialną. Kiedyś, kiedy byłem ministrem sprawiedliwości nawet w sposób bardzo dramatyczny mi tą sprawę przedstawiał. To jest moje przesłanie do całego Zgromadzenia Ogólnego.(…).

Po przeczytaniu tego wystąpienia mam dwie wątpliwości. Po pierwsze, jak rozumieć stwierdzenie, że różnica głosów między dwoma kandydatami „była 1-3-12”?  Po drugie, co tak właściwie jest przedmiotem przesłania do Zgromadzenia Ogólnego: czy to, że obecny i poprzedni Prezydent traktowali art. 194 Konstytucji jako normę materialną, czy to, że poprzedni Prezydent bardzo dramatycznie tę sprawę Lechowi Kaczyńskiemu przedstawiał?

Komentarzy 14 to “Przesłanie”

  1. zeen Says:

    Czy nie chodzi o to, że chciał powiedzieć ” jeden trzy, a drugi dwanaście głosów” ?
    A przesłanie w takiej sytuacji jest chyba jednoznaczne: bronię prawa materialnego, mimo, że wybrałem tego, który otrzymał mniej głosów.
    Nie wiem, czy mam rację, ale przypominam, że poprzedników L.K. też trzeba było tłumaczyć na nasze….

  2. Quake Says:

    zeen: ale problem polega na tym, że ja cytuję oficjalny komunikat i tam nie ma zwrotu „jeden trzy, a drugi dwanaście”. Zacytowałem dokładnie to, co napisano (nawet sobie zrzut ekranu zrobiłem). Czy ktoś to czyta przed publikacją?

  3. Boguś W. Says:

    Raczej pytaj, kto to spisuje…;)

  4. zeen Says:

    Quake,
    tym razem chyba się czepiasz nie tego, kto na to zasłużył. Zasługo Pana Prezydenta są olbrzymie, ale na miłość boską, znaj proporcją mocium panie….

  5. Quake Says:

    @Boguś W.: nieważne kto spisuje, ważne kto liczy głosy 😉

    @zeen: a jaki jest w ogóle sens podawania informacji o ilości głosów uzyskanych przez poszczególnych kandydatów? I który właściwie został wybrany: ten, który dostał więcej czy ten który dostał mniej?

  6. Ryszard Says:

    Wykładni dokona Borubar i Perejro 🙂

  7. Quake Says:

    😆

  8. a cappella Says:

    😆

  9. Alla Says:

    Quake, dzięki!
    I tak nie wygrają, bo są za młodzi! Ale cieszą się z głosów! Prawda, że ładnie śpiewają?

  10. Quake Says:

    Alla, ale przecież chodzi o to, żeby króliczka gonić – a nie koniecznie złapać 🙂

  11. jacobsky Says:

    Mnie najbardziej ujęła ponadpartyjność prezydenta LK. Może jest on ponad innymi partiami (traktuje je z góry), ale nie ponad PiS-em.

  12. Quake Says:

    News z ostatniej chwili: tekst wystąpienia na stronie internetowej Prezydenta uległ zmianie.

    Wersja pierwotna: „Teraz dokonałem wyboru między dwoma kandydatami, z których różnica głosów była 1-3-12.”

    Wersja obecna: „Teraz dokonałem wyboru między dwoma kandydatami, z których różnica głosów była 1,13,12.”

    Przecinek zamiast myślnika – różnica co się zowie 😉

  13. Torlin Says:

    Nie pojąłem, przecież w drugim wypadku jest „13” a nie „3”.

  14. Quake Says:

    Torlinie – oczywiście masz rację. W tej sytuacji już w ogóle nie rozumiem o co chodzi z tą różnicą głosów…

Skomentuj

