Poseł jako Antygona czyli nowela k.k.

W dniu 05 listopada 2009r przyjęta została istotna nowelizacja kodeksu karnego. Zmiany dotyczą m.in. możliwości orzeczenia obowiązku naprawienia szkody (art. 46 k.k.) definicji mienia znacznej wartości i mienia wielkiej wartości (art. 115 § 5 i 6 k.k.) oraz wprowadzenia nowych rodzajów przestępstw (art. 191a, art. 202a, art. 202b k.k.). Całość wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia. Zmiany te, choć często dość kontrowersyjne lub wręcz zbędne, nie powinny jednak przysłonić nam dyskusji, które toczyli posłowie w toku prac legislacyjnych. Niektóre ze stwierdzeń, które wówczas padły warto chyba zachować dla potomności:

Krajowy konsultant w zakresie seksuologii Zbigniew Lew-Starowicz:

Tak, chodzi mi o lekarza seksuologa [chodzi o nowelizację art. 93 k.k. i zasięgnięcie opinii biegłego – Quake]. Proszę państwa, mam bardzo duży problem z tymi ekspertyzami, ponieważ sądy i prokuratury przesyłają do mnie opinie wydawane przez seksuologów niebędących lekarzami. W tych ekspertyzach jest bardzo dużo błędów. Seksuologami w sądach są biolodzy lub pedagodzy po kursie seksuologii społecznej. Obecnie namnożyło się nam bardzo dużo seksuologów różnego typu. Osobiście wolałbym, żeby to byli lekarze seksuolodzy. Jeżeli powstaną odpowiednie kierunki na studiach, to może będziemy kiedyś mieli magistrów seksuologów. Na razie jednak nie mamy takich możliwości. W związku z tym wolałbym, żeby to był lekarz seksuolog.

Przewodniczący poseł Jerzy Kozdroń (PO):

Dziękuję bardzo. Proszę, pan profesor Filar.

Poseł Marian Filar (DKP_SD):

Drodzy państwo, my nie eliminujemy lekarza z procesu orzekania. Sąd powoła biegłego takiego jakiego będzie chciał. Jeżeli będzie chciał powołać biegłego od ciała, to powoła lekarza. Jeżeli dobrze pamiętam, to seks nie tkwi poniżej pasa, tylko powyżej. Seks tkwi w głowie, a niekoniecznie w stulejce.

Krajowy konsultant w zakresie seksuologii Zbigniew Lew-Starowicz:

Lecz to może być przyczyna gwałtu.

Poseł Marian Filar (DKP_SD):

Właśnie. Jednak sąd może zrobić, co chce. Panie profesorze, jeżeli ograniczymy ten przepis jedynie do lekarzy, to rozpętamy w Polsce wojnę. Sąd jest mądry i powoła sobie takie biegłego, jakiego będzie chciał. Jeżeli problem będzie dotyczył tego, co znajduje się poniżej pasa, to sąd powoła lekarza. Z kolei gdy problem będzie dotyczył tego, co jest na górze, to można powołać psychologa. Nie unikniemy wojny polsko – polskiej pod żadną flagą.

(…)

Poseł Marian Filar (DKP_SD):

Drodzy państwo, trzeba zakończyć tę dyskusję [chodzi o art. 212 k.k. – Quake], ponieważ ona przechodzi na inny grunt. Nie chciałbym do tego doprowadzić. Pan profesor Kruszyński miał już dylemat, czy bardziej lubi mnie, czy może pana ministra. W jednej z antycznych komedii Antygona pytana przez Kreona, czy rozumie pewną sprawę mówi tak: Kreonie, ja tu nie jestem po to, żeby zrozumieć. Ja jestem po to, żeby umrzeć. Ja mówię „nie” i składam poprawkę na ręce pana przewodniczącego.

Przewodniczący poseł Jerzy Kozdroń (PO):

Panie pośle, ale proszę nie umierać.

Poseł Marian Filar (DKP_SD):

Mam świadomość, że poległem przy tej poprawce.”

Sejmowa Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach, stenogram z posiedzenia z dnia 27.08.2009r.

Odpowiedzi: 14 to “Poseł jako Antygona czyli nowela k.k.”

  1. basia Says:

    Jak to „opublikowany o 1:23” jak ja mam dopiero 1:16?😮

    😉

  2. Quake Says:

    Ewidentnie ktoś tu zostaje w tyle… 😉

  3. Eryka Says:

    niech oni się tak nie śpieszą z tą poprawką,bo mi grozi gol;a dyskusja rzeczywiście ciekawa.A Ty Quake jak myślisz powyżej czy poniżej?;)

  4. Eryka Says:

    tę nowelizację przyślą do prokuratury 10 miesięcy po ogłoszeniu więc jak byś był tak miły i pogłębił temat mnie bardzo interesujący:))

  5. Quake Says:

    @Eryka: Hmmm, nie jestem ekspertem😛 Wydaje mi się jednak, że optymalne jest stanowisko kompromisowe. Bez głowy tudzież innych części ciała ani rusz 😉 😉 😉

  6. foma Says:

    Wysoki Sądzie,
    niniejszym ubiegam się o stanowisko biegłego, biegłego w zakresie znowelizowanych przepisów. Mam spore doświadczenie i to w obu potrzebnych specjalizacjach. Głowy używam nie rzadziej niż tego co poniżej pasa, a są dni, że nawet częściej.
    Mam nadzieję, że Wysoki Sąd przychyli się do mojej prośby.
    Magister Po Kursie

  7. Eryka Says:

    to nie wysoki sąd tylko prezes sądu;wpisz się foma na listę biegłych a my będziemy weryfikować Twoją wiedzę;))

  8. foma Says:

    widać magister po kursie nie jest biegły we wpisywaniu się na listy…

  9. pak4 Says:

    Ja bym tylko zauważył z satysfakcją, że poseł wysłuchał prośby przewodniczącego komisji, co bynajmniej nie jest normą w sejmowych komisjach😀

  10. dora Says:

    Proces legislacyjny bywa zajęciem niezmiernie rozrywkowym😆

  11. Quake Says:

    @PAK: zgadza się, jest pewien postęp😎

    @Dora: I na dodatek bywa takim zajęciem zdecydowanie częściej niż byśmy tego chcieli. Niestety skutki nie są już zwykle takie rozrywkowe… No ale przynajmniej prawnicy mogą się wówczas wykazać🙂

  12. basia Says:

    Tylko sprawdzam, czy znów zostaję w tyle…🙂

  13. basia Says:

    … i nie… Eureka!❗

    😉

  14. Quake Says:

    Powoli i spokojnie. Zmiany tutaj nie następują aż tak dynamicznie 😉

Skomentuj

